För drygt tre år sedan var det en bit gräsbevuxen mark. Ur detta växte ett nytt varuhus upp och i det växte en framgångsrik företagsförsäljning fram.
Christoffer Ninger Johansson var med och startade varuhuset i Bernstorp och stannade sedan kvar - som företagssäljare.
Han gillar att bygga, både på fritiden och i jobbet på Bauhaus där han och företagsservice hjälper andra att bygga.
Här berättar han hur man blir ett proffs på att hjälpa proffsen.
Vi träffar Christoffer på hans kontor på Bauhaus i Bernstorp, ett varuhus med postadress Arlöv men som allmänt betraktat ligger i Malmö.
Tja, kontor förresten. Här finns visserligen ett antal arbetsplatser med skrivbord och datorer men här finns också en liten loungehörna med soffa och fåtöljer vid sidan om ett stort fikabord.
Det är nämligen mera än bara ett kontor, det är också en mötesplats för yrkesfolk.
Här tittar företagarna in för att prata projekt, material, beställningar och leveranser med Christoffer och hans kollegor på företagsservice. Eller så tar de med sig kunder som för möta och prata material med Bauhaus säljare.
Andra företagare kikar in för att ta en fika med andra företagarkollegor
Här möts man
Företagssäljarnas kontor precis till vänster innanför entrén är verkligen en företagarnas mötesplats.
– Relationer, säger Christoffer och lutar sig framåt över soffbordet, personliga relationer är det viktigaste för mig.
– När en kund ringer mig eller kommer hit bara för att snacka bort en stund, ja, då vet jag att jag lyckats.
Hans vurm för att bygga relationer med byggarna och hans starka servicepatos har varit en viktig del i utvecklingen hos Bauhaus i Bernstorp, ett varuhus som är mitt uppe i en spännande och framgångsrik företagsresa.
Jobbar i team
Varuhuset öppnades för bara tre år sen och har snabbt dubblerat omsättningen på företagsförsäljningssidan.
– Vi varit ett bra lag hela tiden, vi är fyra företagssäljare som har olika bakgrund och inriktningar men vi hjälper varandra oavsett specialinriktning. Vi är ett team som jobbar mot samma mål.
- När jag kom hit var mitt fokus på färgproffssidan i början men sen har det mer och mer blivit så att jag jobbar med allt.
Och kunskapen har han.
Christoffer har jobbat inom Bauhaus i nio år och varit säljare på nästan alla avdelningar. Dessutom arbetsledare på järn och drive in, fast då på varuhuset i Svågertorp på andra sidan Malmö.
– Det är en av fördelarna med att jobba på Bauhaus, att man kan flytta runt inom företaget, lära sig olika jobb och ämnesområden. Det är ett bra sätt att utvecklas.
Ute på byggen
Till Bernstorp kom han som företagssäljare då varuhuset startade.
– Då i början handlade det mycket om att knyta kontakter, ringa företag och personer man kände till på olika företag för att få dem att förstå att vi fanns och att vi hade allt de behövde.
– Hela första året var det generellt sett mycket kampanjer och event i hela varuhuset och då passade vi på att knyta kontakter och träffa nya företagskunder.
Dessutom ägnade företagssäljarna också en hel del tid åt ”hembesök”.
– Ja, vi åkte också ut på byggen och träffade byggarna. Vi berättade vad vi kunde erbjuda dem, vårt sortiment, service, leveranser. Att vi har den bredd och kvalitet i sortimentet som proffsen kräver.
Helheten roligast
Och idag, ett par år senare, vad är det nu som lockar nya kunder?
– Helheten, tillgängligheten och så klart servicen. Bauhaus kommer alltid locka kunder eftersom vi har allt, det breda sortimentet, här i huset och så har vi ju i stort sett alltid öppet, året runt.
– Men idag är det nog mer så att det är nöjda kunder som sköter marknadsföringen åt oss…
Christoffer och hans företagskollegor i Bernstorp har redan gång på gång visat att de klarar av att även ro de större projekten i hamn.
– Det roligast är de projekt som har helheten, då vi räknar på allt i ett helt bygge. Och när man får hem ett sånt stort projekt, då mår man bra.
Men alla projekt är ju inte stora.
Alla är lika
– Nej, så är det och alla får lika bra service oavsett om det är ett stort eller litet projekt eller om det är ett litet eller stort företag. Det är allltid lika roligt när man kan hjälpa kunden oavsett vad det handlar om men det känns ändå lite extra om man landat ett stort projekt.
Dock slår man sig inte till ro med det utan det är lika viktigt att följa upp sina affärer.
– Vi försöker hela tiden följa upp alla leveranser så att vi har koll på att allt fungerar som det ska och kunderna är nöjda. Men också för att kolla om de behöver nåt annat till sitt bygge.
– Många är det ju så att byggaren kommer på att han glömt något, att något håller på att ta slut eller helt enkelt behöver komplettera. Då är det smidigt för kunden att vi fångar upp det så han själv slipper åka och handla grejorna. Istället ser vi till att han får det levererat ut till bygget och han sparar tid.
Är målare
Christoffer vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att ha allt på plats när man man behöver det. Han är nämligen själv målare i grunden och gillar dessutom att hålla på med egna byggprojekt på fritiden.
Han har hunnit med en och annan ombyggnation.
– Jag älskar att gå och fixa, att bygga och renovera är avkoppling för mig. Nja, el och vatten får andra göra, där anlitar jag yrkesfolk men resten gör jag själv.
Bakom sig har han bland annat en gammal villa som han totalrenoverade och rustade upp, sen tog han sig an en lägenhet som han blåste ut helt och hållet innan han byggde om den och moderniserade den som han ville ha den.
Eget drömprojekt
Idag går han då och då och funderar på sitt drömprojekt.
– Det optimala vore ett projekt utomlands. Ett gammalt hus, eller en gård som jag skulle kunna renovera och bo på delar av året. Sicilien gillar jag och det vore drömmen, en lagom stor ö där det är nära till vattnet i stort sett överallt.
– Eller en gård strax utanför Malmö, ute på landet och lite avskilt läge, det hade också fungerat bra. Men den ska inte vara i för bra skicka utan det ska finnas utrymme för renovering…
– Att komma hem till en lugn miljö, det är avkopling och det är sånt som behövs i dagens stressade samhälle.
I väntan på det projektet hjälper han istället kunderna på Bauhaus Bernstorp att förverkliga sina projekt.
– Jag är ganska nöjd med det också, ler Christoffer.