Läs senaste numret av Proffset
BAUHAUS & Co KB

Org.nr: 969630-6944

Enköpingsvägen 41

177 38 Järfälla

Kontakta oss

Telefon: 08-507 02 090

E-post: fs@bauhaus.se

Allt du redan gillar med BAUHAUS – fast för ditt företag!

Tillbaka
Artikelbild

4 frågor till hockeyligans klubbledare: Vad har ni lärt av den turbulenta säsongen?

Vi frågade några av klubbledarna om deras reaktioner och ­erfarenheter av en orolig SHL-tid.

1:     Sammanfatta, hur har den pågående säsongen varit med tomma läktare/delvis tomma läktare, snabba omställningar med mera?

2:     Några negativa effekter ni ser, tex minskat intresse från­ supportrar, allmänhet, sponsorer, sportsligt med mera?

3:     Några positiva effekter ni ser, tex medlemsuppslutning, nya sätt att arbeta i klubben, sportsligt med mera?

4:     Utifrån den pandemiturbulenta säsongen - vad/vilka erfarenheter kan ni ta med er in i nästa säsong och framåt?

 

 

Rögle BK

Daniel Koch, Klubbdirektör

1: Restriktionerna och de snabba omställningarna har dels skapat en stor ekonomisk utmaning och dels en stor ­arbetsbelastning för organisationen. 

2: Vi fortsätter känna ett stort ­intresse från både supportrar och våra partners. 

3: Det känns som pandemin ­skapat en ännu större gemenskap och lojalitet i klubben. Alla, inklusive partners och supportrar, har verkligen ställt upp till hundra procent när vi behövt det.

4: En sak vi pratade mycket om ­genom pandemin var att hålla oss ­positiva och fokusera på allt det vi själva kunde kontrollera. Nu i efterhand är jag väldigt stolt över hur ­organisationen ­hanterade pandemin och ­fortsatte jobba aktivt med att ­utveckla klubb

Växjö Lakers

Johan Markusson, VD

1: Tråkig och arbetsam måste jag säga. Vi har jobbat väldigt hårt för väldigt lite.  Vi har blivit vana med snabba kast så det har ­funkat bra men vi längtar till normal vardag igen.

2: Inte minskat intresse. Det vi ser är att besökaren väljer att ­bestämma sig sent inför evenemanget. Vi ser också att vissa väljer att se matchen från tv-soffan.

3: Vi ser ett sug efter att möta människor igen. Att tillhöra ett sammanhang och få uppleva ­live-idrott.

4: Vi vill helst glömma och gå ­vidare men ska vi ta med oss ­något så är det väl ­förmågan att tänka utanför boxen som har ökat ­markant.

Örebro Hockey

Mikael Johansson, VD

1: Den pågående säsongen har fungerat bättre än säsongen 20/21 på alla plan, då alla berörda lärde sig att hantera förändringar på ett bar sätt även om det tidvis varit jobbigt. Publiken och partners har fortsatt stöttat oss i Örebro Hockey på ett fantastiskt sätt under hela pandemin och det känns riktigt bra att vi nu ­sedan en tid har återgått till ett ­normalläge inför stundande slutspel. Alla är överens om att hockey är mycket trevligare med publik i ­arenan och vi får verkligen hoppas att vi slipper uppleva något liknande igen.   

2: Vi fortsätter känna ett stort intresse från både supportrar och våra partners. Inom Örebro Hockey har vi inte upplevt något minskat intresse från någon av våra intressentgrupper, utan snarare tvärt om!

3: Det känns som pandemin skapat en ännu större gemenskap och lojalitet i klubben. Alla (inkl. partners och supportrar) har verkligen ställt upp till hundra procent när vi behövt det.En lärdom är att vi inte ta allt för ­givet och även att vi utvecklat vissa saker och initiativ under pandemin som vi tar med oss även efter ­pandemin. Ett exempel är när vi inom Örebro Hockey i början på pandemin ordnade 3000 lunchlådor till 70+:are och samtidigt stöttade restauranger i vårt nätverk.

4: En sak vi pratade mycket om ­genom pandemin var att hålla oss positiva och fokusera på allt det vi själva kunde kontrollera. Nu i ­efterhand är jag väldigt stolt över hur organisationen hanterade ­pandemin och fortsatte jobba aktivt med att utveckla klubben. Jag tror också att vi inom hockeyn hade en positiv påverkan på många i ­samhället när vi fortsatte spela ­under 20/21 då i stort sett allt ­annat var "nedstängt" och kanske fick några som inte ­tidigare var hockeyintresserade upp ögonen för hockey som en intressant upp­levelse både i arenan och framför TV´n

Frölunda HC

Christian Lechtaler, Klubbdirektör/ General manager

1: Utmanande och resurs­krävande.

2: Nya beteendemönster ­skapas. Inramningen kring match försämras. På sikt kan det innebära, utmaningar kring live/publik event.

3: Vi har testat organisationen, effektivisering och förbättring skapas.

4: Hygien, hälsa är prioriterat. Och ödmjukheten kring att ­prioritera våra fans/sponsorer.

 

Skellefteå AIK

Håkan Billing, Marknad- & Försäljningschef

1: En prövande tid då hela vårt säljupplägg bygger på långsiktig planering av alla våra event/matcher. 

2: Vi ser fortfarande en viss försiktighet från våra åskådare, som innebär att man tvekar att köpa biljetter i god tid eller rentav ­väljer att se matcherna hemifrån.  

3: Vi har ökat antal medlemmar och även noterat ett ännu ­starkare stöd från våra sam­arbetspartners. 

4: Vikten av att kunna nå olika målgrupper med rätt budskap via våra olika kommunikations­kanaler.

 
   
   

 

Dela artikeln:

Facebook LinkedIn Epost Kopiera länk