4 frågor till hockeyligans klubbledare: Vad har ni lärt av den turbulenta säsongen?
Vi frågade några av klubbledarna om deras reaktioner och erfarenheter av en orolig SHL-tid.
1: Sammanfatta, hur har den pågående säsongen varit med tomma läktare/delvis tomma läktare, snabba omställningar med mera?
2: Några negativa effekter ni ser, tex minskat intresse från supportrar, allmänhet, sponsorer, sportsligt med mera?
3: Några positiva effekter ni ser, tex medlemsuppslutning, nya sätt att arbeta i klubben, sportsligt med mera?
4: Utifrån den pandemiturbulenta säsongen - vad/vilka erfarenheter kan ni ta med er in i nästa säsong och framåt?
|
|
Rögle BK
Daniel Koch, Klubbdirektör
1: Restriktionerna och de snabba omställningarna har dels skapat en stor ekonomisk utmaning och dels en stor arbetsbelastning för organisationen.
2: Vi fortsätter känna ett stort intresse från både supportrar och våra partners.
3: Det känns som pandemin skapat en ännu större gemenskap och lojalitet i klubben. Alla, inklusive partners och supportrar, har verkligen ställt upp till hundra procent när vi behövt det.
4: En sak vi pratade mycket om genom pandemin var att hålla oss positiva och fokusera på allt det vi själva kunde kontrollera. Nu i efterhand är jag väldigt stolt över hur organisationen hanterade pandemin och fortsatte jobba aktivt med att utveckla klubb
|
Växjö Lakers
Johan Markusson, VD
1: Tråkig och arbetsam måste jag säga. Vi har jobbat väldigt hårt för väldigt lite. Vi har blivit vana med snabba kast så det har funkat bra men vi längtar till normal vardag igen.
2: Inte minskat intresse. Det vi ser är att besökaren väljer att bestämma sig sent inför evenemanget. Vi ser också att vissa väljer att se matchen från tv-soffan.
3: Vi ser ett sug efter att möta människor igen. Att tillhöra ett sammanhang och få uppleva live-idrott.
4: Vi vill helst glömma och gå vidare men ska vi ta med oss något så är det väl förmågan att tänka utanför boxen som har ökat markant.
|
|
|
Örebro Hockey
Mikael Johansson, VD
1: Den pågående säsongen har fungerat bättre än säsongen 20/21 på alla plan, då alla berörda lärde sig att hantera förändringar på ett bar sätt även om det tidvis varit jobbigt. Publiken och partners har fortsatt stöttat oss i Örebro Hockey på ett fantastiskt sätt under hela pandemin och det känns riktigt bra att vi nu sedan en tid har återgått till ett normalläge inför stundande slutspel. Alla är överens om att hockey är mycket trevligare med publik i arenan och vi får verkligen hoppas att vi slipper uppleva något liknande igen.
2: Vi fortsätter känna ett stort intresse från både supportrar och våra partners. Inom Örebro Hockey har vi inte upplevt något minskat intresse från någon av våra intressentgrupper, utan snarare tvärt om!
3: Det känns som pandemin skapat en ännu större gemenskap och lojalitet i klubben. Alla (inkl. partners och supportrar) har verkligen ställt upp till hundra procent när vi behövt det.En lärdom är att vi inte ta allt för givet och även att vi utvecklat vissa saker och initiativ under pandemin som vi tar med oss även efter pandemin. Ett exempel är när vi inom Örebro Hockey i början på pandemin ordnade 3000 lunchlådor till 70+:are och samtidigt stöttade restauranger i vårt nätverk.
4: En sak vi pratade mycket om genom pandemin var att hålla oss positiva och fokusera på allt det vi själva kunde kontrollera. Nu i efterhand är jag väldigt stolt över hur organisationen hanterade pandemin och fortsatte jobba aktivt med att utveckla klubben. Jag tror också att vi inom hockeyn hade en positiv påverkan på många i samhället när vi fortsatte spela under 20/21 då i stort sett allt annat var "nedstängt" och kanske fick några som inte tidigare var hockeyintresserade upp ögonen för hockey som en intressant upplevelse både i arenan och framför TV´n
|
Frölunda HC
Christian Lechtaler, Klubbdirektör/ General manager
1: Utmanande och resurskrävande.
2: Nya beteendemönster skapas. Inramningen kring match försämras. På sikt kan det innebära, utmaningar kring live/publik event.
3: Vi har testat organisationen, effektivisering och förbättring skapas.
4: Hygien, hälsa är prioriterat. Och ödmjukheten kring att prioritera våra fans/sponsorer.
|
|
|
Skellefteå AIK
Håkan Billing, Marknad- & Försäljningschef
1: En prövande tid då hela vårt säljupplägg bygger på långsiktig planering av alla våra event/matcher.
2: Vi ser fortfarande en viss försiktighet från våra åskådare, som innebär att man tvekar att köpa biljetter i god tid eller rentav väljer att se matcherna hemifrån.
3: Vi har ökat antal medlemmar och även noterat ett ännu starkare stöd från våra samarbetspartners.
4: Vikten av att kunna nå olika målgrupper med rätt budskap via våra olika kommunikationskanaler.
|
|
|
|
|
|